Italijanske žičnice na Rombon

Objave literature, periodike, spletnih strani.

Italijanske žičnice na Rombon

OdgovorNapisal/-a bojan22 » 28.11.2011 20:48:17

Na sejmu v Šempetru sem kupil malo knjižico brez večjega upanja za kako novo odkritje. Kot že tolikokrat doslej se je izkazalo, da vsaka nova publikacija med ostalim prinese tudi kako novo zanimivost.
Slika

Sprva je šlo mojo razmišljanje v smer: ja, vsakega žeblja in okovja od barake, pa starega železja in podkev in ključev...pa ja ni treba publicirati, sicer bi imeli namesto manjših zbirk velike dvorane. :roll:
Ko človek natančno prebere, se mu posveti. :idea: Bral je seveda Ivo Ivančič in me kmalu poklical, da je odkril zanimive stvari. Ob "stotih napakah", ki jih je našel, mu je v oči padlo tisto kolo žičnice. Ko je natančneje prebral, se mu je posvetilo, da je že nekje slišal in videl omenjena imena.
Tu moram malo nazaj, kajti vsi "tastari", s katerimi je govoril in so bili med prvo in drugo železarji na Rombonu, so vedeli, da je šla žičnica iz Plužne na Staro utro. Največ je o tem vedel Frončič Moclnov (Komac), ki je bil rojen 1901 in je dolga leta zbiral vredne odpadke po gorovju okoli Bovca. Od njega je dobil Ivančič ogromno podatkov.
Nikjer pa nobenega ostanka od žičnice. Res, da so imeli Italijani žičnice zelo enostavne, sestavljene iz cevi s spoji in celo prenosne, a ljudje so bili gor po prvi vojni in niso od teh žičnic našli skoraj nič. Komaj je obstajal kak dokaz, da so sploh bile.
Ivo prebere omenjeno knjižico, pogleda zapis in gre v svojo zbirko, da se prepriča, če je res, kar vidi:

Slika

Slika

Šlo je za isto firmo. ki je gradila žičnice po Dolomitih, očitno tudi v Alpah.

Slika

Pa še skok med značke, napisne ploščice, znake raznih podjetij...in takoj še ena podobna:

Slika

V bistvu je to prvi dokaz, da je žičnica res obstajala, kajti drugih kosov od nje praktično niso našli. :roll: Napis na pločevini in medeninasta ploščica sta bili najdeni Na vrh robu.
Še trasa žičnice po pripovedovanju že davno pokojnih očividcev: Plužna, natančneje pri še ohranjeni zgradbi bolnice /zraven je hišica spoštovanega prijatelja, profesorja Jurija Kunaverja/-Na vrh robu, kar je cca 300 m zahodno od planine Goričica, kjer je tudi lovska koča-Rdeči križ ali Stara utra, kjer je bil velik italijanski center z bolnico, pokopališčem in seveda končno žičniško postajo. Naslednje slikce so iz Ivančičeve zbirke:

Slika
Skrajno levo se vidi bolnica, v eno izmed kavern je prišla žičnica in spodaj je bilo pokopališče.

Slika

Pa še originalna slikca tiste leve bolnice:

Slika

Tako je ohranjen napis na pločevini skupaj z medeninasto ploščico v bistvu edini dokaz, da je na tej trasi res obstajala Italijanska žičnica Plužna-Stara utra firme Ceretti & Tanfini (C.T.) iz Milana. Pa še tista je zanimiva na medenini: zračni transport!!! :!:

Samo kot zanimivost: Od Stare utre dalje je šla manjša žičnica na ročni pogon z vretenom, ki sta ga gonila po dva vojaka, seveda je bilo več izmen, do sedla med Čuklo in Velikim Rombonom. :roll:
Faber est suae quisque fortunae!
Vsak je svoje sreče kovač!
bojan22
Regimentsarzt
 
Prispevkov: 1084
Pridružen: 01.09.2005 21:59:58
Kraj: Memurje, diraboK

OdgovorNapisal/-a najslovenija » 28.11.2011 20:58:21

res zanimivo :respect
lepo da si se takole potrudil in malo popestril forum :)
http://www.facebook.com/pages/So%C5%A1k ... 95?fref=ts
ustvarjajmo teme o soški fronti tudi na facebook-u
!!!!
najslovenija
član
 
Prispevkov: 593
Pridružen: 12.02.2008 14:27:03
Kraj: zaledje

OdgovorNapisal/-a 305 » 28.11.2011 21:07:17

Super odkritja!
Z ZDRUŽENIMI MOČMI
305
dr. Soška Fronta
 
Prispevkov: 7654
Pridružen: 26.06.2005 22:33:03
Kraj: Isonzo front

OdgovorNapisal/-a Uroš » 28.11.2011 21:21:20

Zanimiva odkritja :) Čestitam!
Uroš
Zugsführer
 
Prispevkov: 1047
Pridružen: 27.06.2005 15:56:10

Re: Italijanske žičnice na Rombon

OdgovorNapisal/-a yurko » 28.11.2011 21:39:28

bojan22 napisal/-a:Še trasa žičnice po pripovedovanju že davno pokojnih očividcev: Plužna, natančneje pri še ohranjeni zgradbi bolnice /zraven je hišica spoštovanega prijatelja, profesorja Jurija Kunaverja/-Na vrh robu, kar je cca 300 m zahodno od planine Goričica, kjer je tudi lovska koča-Rdeči križ ali Stara utra, kjer je bil velik italijanski center z bolnico, pokopališčem in seveda končno žičniško postajo.

Takole so traso oktobra 1917 zarisali na karto:
Slika
prohereditate.com
yurko
Site Admin
 
Prispevkov: 2732
Pridružen: 08.06.2005 21:13:23
Kraj: Haliaetum

OdgovorNapisal/-a yurko » 29.11.2011 18:02:38

Zanimivo. Ičšem minatore cicliste pa naletim na teleferiste:


II ARMATA
Nel territorio della 2A armata (compreso tra il Rombon e la Valle del Vipacco) era funzionanti 35 teleferiche;
59 metri era la lunghezza della teleferica più breve, tra le quote 540 e 510 del Krad Vhr;
2500 metri era la lunghezza della teleferica più lunga (sperone Krasj - Vrata colletta);
914 metri era il dislivello maggiore superato dalla teleferica sperone Krasj Vrata colletta;
85517 metri pari alla lunghezza totale delle teleferiche;
21 teleferiche era la concentrazione massima che si aveva nel settore del monte Nero.

Vir
prohereditate.com
yurko
Site Admin
 
Prispevkov: 2732
Pridružen: 08.06.2005 21:13:23
Kraj: Haliaetum

OdgovorNapisal/-a bojan22 » 30.11.2011 09:05:04

V "viru" je ponovno znak, ki je še bolj podoben tistemu na kamnitem napisu v članku Pomoč: 5. genio minatori in obenem priponki, ki jo je našel Lurin.
Tokrat ni zrcalen, je pa bolj pokončen plamen-modno, ne levo, ne desno. ;)
Yurko, hvala, ker si se potrudil z zemljevidom in odličnim linkom. :shock:
Faber est suae quisque fortunae!
Vsak je svoje sreče kovač!
bojan22
Regimentsarzt
 
Prispevkov: 1084
Pridružen: 01.09.2005 21:59:58
Kraj: Memurje, diraboK



Vrni se na Objave


Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 3 gostov